Цената на нафтата денеска повторно паѓа. Вредноста на барел нафта на лондонскиот пазар утринава изнесува 101 долари, што е пад на цените во однос на вчерашниот ден кога изнесуваше 102 долари.
Во исто време, барелот на американскиот пазар се тргува за 98 долари и е под таканаречената магична граница од 100 долари.
За потсетување, минатиот петок овие деривати се тргуваа по цена од 110, односно 107 долари, а цената потоа продолжи да паѓа на сите нивоа од околу 100 долари за барел на европскиот пазар. На почетокот на минатата недела цените на барелите беа на рекордно ниво и се искачија на 130 долари.
Додека сите се натпреваруваат во жалење за поскапувањето на горивата, кривата на цената на нафтата на берзата се менува од минатиот четврток, но јасно покажува каде оди: надолу, пишува Deutsche Welle.
Има неколку причини, но една е најважна
Всушност, постојат неколку причини, и како што објаснува Карстен Фрич, експерт за стоки во Commerzbank, за ARD, а една од најважните може да се сумира во еден збор: Иран.
Во вестите од Украина, многумина можеби пропуштија дека и од Вашингтон, и од Москва се слушна дека нивниот спор не смее да има ефект врз соработката на Русија и Иран за нејзината нуклеарна програма, а со тоа и на новиот меѓународен договор за нуклеарните аспирации на Техеран. Преведено на јазикот на берзанските шпекуланти, ова го отвора патот за укинување на американските санкции против Иран и враќање на земјата на светскиот пазар на нафта, објаснува банкарскиот експерт.
Бидејќи треба да разбереме и како се создава цената: не со реални набавки, туку добар дел е побарувачката и шпекулациите каде се пресметува дека цената на нафтата ќе расте. И по помислата на Иран и неговата панична желба да ја продаде својата нафта за да ја оживее својата уништена економија, шпекулантите брзо сфаќаат дека лесно можат да си ги изгорат прстите.
Втората причина е природата на цената на суровините како нафтата: таа всушност постои, но прашање е по која цена може да се експлоатира. Можеби ќе потрае некое време, но со над 100 долари, методот на фракинг се исплати. Ова особено важи за локациите во САД: многумина ја прекинаа експлоатацијата за време на ерата на короната, но колку е повисока цената, толку повеќе тие почнуваат да работат повторно.
Короната во Кина е уште една причина
И има уште една причина: короната во Кина. Таа земја постојано води политика на „нулта толеранција“, така што сега погоните повторно се затвораат, се воведува карантин и сè е стопирано. Ова не е добра вест за светската економија и за целиот синџир на снабдување, но дефинитивно е причина за помалата побарувачка на нафта на светскиот пазар.
Дали тогаш тие 137 долари за барел беа рекорд што повеќе нема да се надмине оваа година? Тука сите се претпазливи: ако економистите навистина знаеја со сигурност, тогаш сите ќе беа милионери.
Но, Роберт Ретфелд од Wellenreiter Invest за ARD вели: „Дури и во својот план за економски раст за оваа година, Кина предвиде ‘само’ 5,5% и кога сето тоа ќе се собере и одземе, во никој случај не би го вложила својот последен цент во шпекулации дека цената на нафтата повторно ќе расте. Овој врв од 137, најверојатно, би можел да биде рекорд оваа година“.
Во историјата, сите нафтени кризи – од Израелско-египетската војна и затворањето на Суецкиот Канал до Кувајт и војната против Ирак – покажаа дека цената на нафтата обично експлодира кога шпекулантите го очекуваат најлошото. Кога тоа ќе се случи, тогаш знаеме на што сме и со текот на времето се појавуваат алтернативи. Но, кога ќе го видиме на нашата бензинска пумпа – тоа е многу потешко прашање.