Инспирирани од долгите блокади предизвикани од пандемијата „Ковид19“ и загриженоста за безбедноста, некои градови спроведуваат иницијативи погодни за пешаците и се залагаат за повеќе простор без автомобили.
Некои воведоа улици само за пешаци, ги претворија паркинзите во ресторани и направија повеќе велосипедски патеки — трансформирајќи ги местата полни со автомобили во места погодни за пешачење.
И додека многу места сега ги повлекоа овие иницијативи а животот се враќа во нормала, некои градови се држат цврсто до својот став и се залагаат за уште повеќе простор без автомобили.
Ова се четири градови низ светот кои ги направија некои од најхрабрите и најбрзите промени погодни за пешаците за време на пандемијата.
Париз, Франција
Дури и пред пандемијата, Париз ја имаше предноста да стане попријатен за пешаците. Како дел од напорите низ градот да се намали бројот на автомобили, долните кејови што минуваат по реката Сена беа целосно пешачки патеки.
Во 2020 година, градоначалничката Ен Идалго беше реизбрана делумно поради нејзината поддршка за „15-минутниот град“: нов концепт на урбанистичко планирање кој им овозможува на жителите да ги завршат нивните секојдневни задачи - од пазарење до училиште и работа - во рамките на 15 минути пешачење или возење со велосипед.
Воведени се и дополнителни велосипедски патеки за да се олесни сообраќајот на автомобилите. Всушност, градот планира да додаде дополнителни 180 километри велосипедски патеки и 180.000 места за паркирање велосипеди до 2026 година.
Градот исто така планира да засади 170.000 дрвја до 2026 година, со намера да го направи поудобен и попријатен за пешаците. Главните патишта како Rue de Rivoli во центарот на Париз беа намалени на една лента, додека патеките за велосипеди беа проширени во ширина на три ленти.
Богота, Колумбија
Додека Богота (и Колумбија воопшто) отсекогаш имала силна велосипедска култура, пандемијата забрза многу промени без автомобили. Во 2020 година, градоначалничката Клаудија Лопез одвои дополнителни 84 километри привремени патеки за велосипеди на постоечката мрежа на велосипедски патеки Ciclorruta долга 550 километри во градот – веќе една од најголемите во светот – и оттогаш тие станаа постојани.
Богота беше меѓу првите градови ширум светот што имаа велосипедски патеки за време на пандемијата, а жителите забележаа дека трајните промени биле на подобро.
Во недела и државни празници, автомобилите се целосно забранети од одредени рути во програмата позната како Цикловија, која привлекува повеќе од 1,5 милиони велосипедисти, пешаци секоја недела.
Милано, Италија
Италија беше една од земјите која беше најтешко погодена од пандемијата, а нејзините градови мораа брзо да се прилагодат за да обезбедат алтернативи за густо населен јавен превоз. Во летото 2020 година, Милано започна амбициозен план за проширување на тротоарите и велосипедските патеки по 35 километри патишта кои претходно беа фокусирани на автомобилскиот сообраќај. Промените го трансформираа градот, носејќи со себе повеќе ресторани на отворено, пазари на отворено и урбани градини.
Новата област CityLife не е само најголемата зона без автомобили во Милано, туку и една од најголемите зони без автомобили во Европа. Исполнет е со јавни зелени површини и велосипедски патеки, нуди поглед во иднината. Северното соседство Исола е претворено од индустриски кварт во област за пешачење и велосипед полна со модерни кафулиња, галерии и бутици.
Патниците исто така не мора да се грижат дали ќе најдат велосипед за да уживаат во велосипедските патеки. Градската услуга за споделување велосипеди, BikeMI, има 300 станици низ градот и нуди обични и е-велосипеди.
Сан Франциско, САД
Овој град во Северна Калифорнија брзо се движеше за време на пандемијата за да воведе нови промени во сообраќајната култура - програма која користеше знаци и бариери за да го ограничи сообраќајот и брзината на автомобилите на 30 коридори, во обид да ги направи попријателски за пешаците и велосипедистите. Според податоците, програмата забележа намалување на сообраќајот на возила за 50 отсто, зголемување на сообраќајот на пешаците за 17 отсто во работните денови и скок од 65 отсто на велосипедскиот сообраќај во работните денови.
Како што пренесува BBC Travel, градот вложил пари и труд во изградба на подобри велосипедски патеки низ градот, кои се појасно обележани од порано.