Од почетокот на годината изречени се над еден милион сообраќајни казни во Србија. Пријавени се 181.000 прекршочни казни за некористење појас, 57.000 возачи се казнети за возење под дејство на алкохол, а 2.450 за возење под дејство на психоактивни супстанци.
- Ова е голем проблем што ни се случува. Се сеќавате само на ситуацијата кога имавме возач кој имаше над 60 прекршочни пријави и направи сообраќајка со смртни последици. Она што е дефинитивно и заклучокот на МУП е дека можеби казните треба да се сменат со измена на законот за безбедност во сообраќајот - изјави полицискиот полковник, началник на управата на сообраќајната полиција во Србија.
Тој додаде дека секоја втора сообраќајна несреќа е резултат на пребрзо возење, а во секоја шеста сообраќајка во која имало загинати возачот бил под дејство на алкохол.
Досега бројот на загинати во сообраќајот годинава достигна 518, што е за 37 повеќе од 2021 година.
Тој изјави дека има зголемување на бројот на загинати во сообраќајот во сите категории, освен кај пешаците и велосипедистите, а загинале 34 возачи и патници повеќе од 2021 година.
Милан Вујаниќ, професор на Сообраќајниот факултет во Србија, вели дека тоа што се изречени над милион казни само значи дека полицијата врши подетални проверки.
- Нема други промени. А што се однесува до тоа што е намален бројот на сообраќајни незгоди и зголемен бројот на загинати, тоа значи дека последиците од тие несреќи се потешки - вели Вујаниќ.
Професорот вели дека не е брзото возење што доведува до несреќа.
- Брзината нема врска со причината за несреќата. Првата најчеста причина е ненадејна опасна ситуација. Едноставно, некој истрчува на коловозот, или не застанува на „стоп“ и создава наеднаш опасна ситуација без причина. Друга причина е негрижата, како и погрешната комуникација. Трепкам и значи „стоп“, а тој толкува дека треба само да помине.
На прашањето дали ќе се намали бројот на прекршоци доколку се зголемат казните, Вујаниќ објасни дека треба да се промени системот на казнување.
Казната треба навистина да функционира, прво треба да биде репресивна. Да почувствувате дека Ве казнуваат. Тогаш мора да биде превентивно за да ве одврати од тоа. И трето, тоа мора да биде едукативно, а тоа е да го промените вашиот став за тоа. Но, не драконски! - објаснува Вујаниќ.
Парична казна според платата
Тој објасни дека треба да се примени системот што постои во некои европски земји, а тоа е дека казната е пропорционална со приходите на казнетиот.
- Во Швајцарија по автопат возел околу 300 на час, а казнет е со 280.000 швајцарски франци бидејќи казната е пропорционална на нивниот приход. Тоа би било добро. Ако ви рекле дека казната за паркирање е два отсто од приходот, тогаш тој што има 25.000 динари би платил 500 динари, а тој што има два милиони 400.000 динари! - вели Вујаниќ.