Ако електричните автомобили се поскапи од еквивалентен бензински или хибриден модел, тоа во голема мера се должи на цената на батериите, чии ќелии користат ретки материјали. Во зависност од брендовите, таа варира помеѓу 17% и 30% од трошоците за производство.
Оваа висока цена станува уште посолена кога поради некоја причина батеријата треба да се замени. Пресметките покажуваат суми од 4.000 до 33.000 евра, во зависност од тоа дали треба да се замени модул или целата батерија. Се разбира, и од брендот. Батериите се срцето на електричните возила. Тие ја прават моќта употреблива во поголема или помала мера, автономијата зависи од нив. Поголема батерија значи повеќе километри.
Цената на батеријата зависи првенствено од нејзиниот хемиски состав и од материјалите што се ставени во неа – освен од производителот. На пример, „LFP“ (литиум железо фосфат) е поевтин од „NMC“ (никел манган кобалт) „Li-Ion“ батерија. На ниво на пакување, т.е. полна батерија, првата чини околу 130 долари за kWh во Кина кон крајот на 2023-та година. „NMC“, со поголема густина на енергија, чини околу 150 долари во Европа и околу 140 долари во САД за истиот репер, покажуваат пресметките на „Bloomberg“.
Така, батеријата од 75 kWh за „Tesla Model Y Performance“, произведена во Германија, ќе чини повеќе од 11.250 евра. За автомобил од скоро 60.000 евра, не е лошо. Во случајот со батеријата од 87 kWh на „Renault Scenic Gran Autonomía“, произведена во Франција, цената ќе се искачи на над 13.000 евра. Одиме кај „Ford F1-50 Lighting“ со батерија од 131 kWh – цената ќе се искачи на 18.340 долари.
Но, тие количини се множат со два или дури три пати кога станува збор за замена на батеријата. Да се вратиме на примерот на „Renault“. Импресивната батерија на „ScenicE-Tech“ од 87 kWh во верзијата со долг дострел чини неверојатни 25.000 евра во Франција. Батеријата од 60 kWh, со која се опремени „SUV“ верзиите, чини 3.000 евра помалку. Но, сепак е за 5.000 евра повеќе отколку во „Mégane E-Tech“, кој го користи токму истиот. Што се однесува до очекуваниот „Renault 5 electric“ и неговата батерија од 52 kWh – чини 14.400 евра.
Иако ова се цени за францускиот пазар, тие не се разликуваат многу од оние во другите земји на ЕУ. И тоа без да се смета трудот и другите делови што можеби ќе треба да се заменат во процесот. Францускиот бренд не е единствениот со толку високи цени. Промената на батеријата на „Hyundai Ioniq 5“ со батерија од нешто повеќе од 80 kWh може да чини повеќе од 33.000 евра. Ова е цената на која клиентот му беше побарана во Канада – земја со само 5% ДДВ.
Некои корисници на „BMW“ виделе понуди за замена на батеријата „i3“ надвор од гаранција за 17.000 евра. Во САД, батеријата за „Ford F-150 Lightning Long Range“ би чинела околу 4.400 долари за модул за батерија и речиси 36.000 долари (32.000 евра) за целата батерија.
Ова не е проблем во првите години од животот на автомобилот, бидејќи има гаранција, и тоа прилично обемна. Повеќето производители нудат осум години и 160.000 km за нивните батерии. Но, бидете внимателни! Гаранцијата обично се применува под еден услов – кога корисниот капацитет ќе падне под 70% во овој период. Со батерија од 100 kWh, останувањето на 70 kWh сепак може да биде прифатливо. Но, во автомобил со батерија од 50 kWh што гарантира нешто повеќе од 300 km автономија, тоа значи да останете на само 35 kWh. И во овој случај, километражата ќе стане неприфатлива.
Стравот од можна промена на батеријата може да се појави кај постари користени електрични автомобили: 15 или повеќе години зад нив. Сепак, корисниот век на батеријата на електричниот автомобил е подолг отколку што мислите. Под оптимални услови, треба да трае помеѓу 15 и 20 години, во зависност од производителот.
Неодамнешното истражување на 15.000 електрични автомобили на патиштата помеѓу 2011-та и 2023-та година го потврдува ова. Замената на батеријата со нив е редок настан. Всушност, само 1,5% прибегнаа кон оваа услуга. Повеќето од заменетите батерии се од постари модели издадени пред 2015-та година. Меѓу најпогодените се „Tesla Model S“ и „Nissan Leaf“.
Несигурност има кај моделите на пазарот на половни производи, иако можете да дознаете колку живот останува во батеријата пред да купите користен електричен автомобил. Исто така, колку корисен век останува на електричното возило.