Плаќањето патарина се смета за гаранција за безбедност на патиштата, но судирите на автомобили со животни остануваат проблем кој ги загрозува возачите.
Во Македонија, срните, елените, зајаците, како и мачките и кучињата скитници, често се причина за несреќи на автопатите.
Овие инциденти предизвикуваат не само материјална штета, туку и опасност за животот на возачите и животните.
Проблемот со преминувањето на животните преку заштитните огради и излегувањето на коловозот поставува сериозни прашања за ефикасноста на безбедносните мерки.
Иако патарината треба да обезбеди одржување и безбедност на патиштата, сепак, не постои директна компензација за возачите кои можат да наидат на животно на автопат.
Во случај на судир со животно, возачите се соочуваат со комплексен процес на пријавување на штетата и барање отштета од своите осигурителни компании.
Осигурителните полиси варираат, и додека некои покриваат штета од судир со животно, други може да не го прават тоа, оставајќи ги возачите да се справат со финансиските последици сами.
Со оглед на оваа ситуација се поставува прашањето за одговорноста на државните институции кои собираат пари од граѓаните и ги одржуваат патиштата.
Дали треба да имаат улога во компензацијата на возачите кои се судриле со животни?
Дополнително, постои потреба од подобрување на безбедносните мерки, како што се заштитните огради кои треба да спречат влез на животните на автопатите.
„За да се адресира овој проблем, потребни се заеднички напори од страна на државните органи, осигурителните компании и граѓанското општество. Предлозите вклучуваат подобрување на инфраструктурата, поставување на ефикасни заштитни огради, и подигање на јавната свест за оваа проблематика. Само со целосен пристап кон проблемот може да се намали бројот на несреќи и да се заштитат и возачите и животните на патиштата во Македонија“, коментираат експертите.
Инаку, членот 129 од Законот за безбедност во сообраќајот на патиштата вели дека на автопат, експресен пат или на пат резервиран за моторни возила не смеат да се движат пешаци, велосипеди, мобилни машини, мотокултиватори, трактори, запрежни возила и добиток, ниту возила што според овој закон не се сметаат за моторни возила.
Членот 41-а од Законот за јавни патишта, пак, вели дека заради обезбедување посебен режим на сообраќај на автопат и на магистрален пат на кој е воведен систем на наплата на надоместок за употреба на патот, како и за да се спречи неконтролирано движење на луѓе и диви животни на коловозот, на надворешниот раб на патниот појас континуирано се поставува заштитна ограда.