Кога љубовта кон мајката е мотивација, успехот е загарантиран.
Дваесет и деветгодишниот Марко Станковиќ, сопственик на претприемничката продавница „Muffin Store“, имал длабоко лична и многу специфична причина да го започне својот прв независен бизнис на крајот на 2020 година. Неговата идеја била да и обезбеди на мајка си Љиљана достоинствени услови за работа и да и даде можност повторно да работи и да создава во нејзините зрели години.
- За жал, мајка ми не успеа да изгради деловна кариера работејќи за една компанија. Од кога се сеќавам, таа работеше разни работи. Кога бев помлад нејзината работа беше најмногу по маркети, пекари и бутици, а во последните десет години најмногу чистеше и одржуваше станови. Тоа е работа која е крајно заморна, особено за жена од нејзината структура и возраст. Во меѓувреме, нејзиното здравје се влоши и по долги години размислување како да ѝ овозможам да направи нешто каде што нема да биде експлоатирана, односно работа во која ќе може да ужива и да создава, решив веднаш да започнам со овој бизнис - ни раскажува Марко.
Во времето кога ја започнал „Muffin Store“, во Белград немало слаткарница која се занимава исклучиво со производство на овој деликатес. Марко вели дека му требале месеци за да изработи бизнис план, ја тестирал побарувачката за мафини и размислувал како да го премести производството од нивниот стан, од каде што започнало се, во простор со соодветна и професионална кујна.
- На почетокот подигнав мал кредит од 4.000 евра и тоа беше првата значајна инвестиција. Со тие пари ја купив потребната опрема, технички ги опремив просториите што ги дадов под закуп и обезбедив помала количина на суровини“.
Фокусот е ставен на социјалното претприемништво
„Maffin Store“ има неколку различни вкусови во својот асортиман, од мафини полнети со Нутела до овошни мафини со малина, боровинка или цреша, или со вкус на јаткасти плодови.
- Ги правиме по нарачка, по принципот „денес за утре“. На овој начин, можеме да им обезбедиме на нашите клиенти висококвалитетен, свеж и вкусен мафин. Мафините ги печеме исклучиво на денот на испорака, а работиме од рано наутро. Покрај директната продажба, нашите мафини можат да се пробаат и во неколку белградски ресторани со кои соработуваме, а сето тоа може да се види на нашиот Инстаграм профил – раскажува младиот претприемач, чиј фокус главно е на социјалното претприемништво и вработувањето на жени над 45, односно оние кои спаѓаат во најтешко вработувачките групи на пазарот на трудот.
Покрај неговата мајка, која е на прагот на 60-тите години, во продавницата за мафини е вработена уште една 64-годишна жена, а исто така ангажира и доставувач со скратено работно време кога има потреба од испорака.
- За жал, претприемништвото, особено социјалното претприемништво во Србија не е на завидно ниво. Дури кон крајот на оваа година ќе почне да се применува Законот за социјално претприемништво, па искрено се надевам дека ќе им стави ветер во грбот на многу луѓе. Нашата цел е да покажеме како можеме да придонесеме за нашето општество преку отворање работни места. Со вработување на зрели жени кои припаѓаат на потешката категорија за вработување, веруваме дека можеме да дадеме пример и да ги поттикнеме другите да одат во таа насока. Нашите долгорочни планови се да им пружиме поддршка на жените низ Србија, кои сакаат, но немаат храброст сами да се впуштат во светот на социјалното претприемништво - одговара Марко на прашањето кои се неговите понатамошни деловни планови во врска со продавницата за мафини.
Фризер по образование, претприемач во душа
Марко е фризер по професија, а има променето неколку работни места.
- Завршив фризерско средно училиште и го работев тоа четири години. После тоа решив да ја сменам професијата и почнав да учам 3D анимација. Откако го напуштив фризерскиот занает, работев една година како шанкер, но истовремено студирав и компјутерска графика - вели Марко, кој го стекнал ова знаење и се вработил во професијата со која сака да се занимава.
- Повеќе од седум години работам во белградско студио. Тоа е работа која сакам да продолжам да ја работам и да направам сериозна кариера во неа. Не го оставив тоа откако решив да започнам сопствен бизнис со мафини - вели Марко.
А покрај тоа што води сопствен бизнис, 3Д анимација и постпродукција, Марко и неговиот партнер неодамна основаа компанија која произведува детски кревети Монтесори и ги опремува детските соби.
- Приватниот бизнис навистина бара посветеност 24/7, но не и целодневна работа во буквална смисла на зборот. Има периоди кога работите до доцна во ноќта, а има и периоди кога сте посветени на работата само неколку часа дневно. Се зависи од фазата во која е проектот или од други обврски што ги имате. Кога луѓето велат дека е 24/7, тоа исто така значи дека ако има некаков проблем, не е важно колку е часот или каде сте, вие ќе се грижите за тоа, бидејќо е ваше. Особено кога парите не се единствениот двигател, туку идејата да создадете нешто, кога сте емотивно врзани за вашиот бизнис, тогаш тоа не го сметате за обврска што ви го одзема „слободното“ време. За мене нема поделба на приватен и деловен живот. Го работам тоа што го сакам, а проектите со кои се занимавам се нешто во кое вложувам сто проценти од себе - заклучува Марко, истакнувајќи дека главната разлика помеѓу работа кај работодавач и претприемништво е тоа што во вториот случај, на почетокот на бизнисот, вие сте најмногу одговорни за опстанок на проектот или компанијата.