Луѓето кои често летаат со авион сигурно доживеале ненадејни „потреси“ – кога авионот ќе западне во турбуленции и знаат дека тоа може да биде многу непријатно.
Денеска ќе се занимаваме со видовите турбуленции, ризикот што тие го носат и совети што можете да направите во такви моменти.
Видови турбуленции
Класификацијата на турбуленции, препорачана од WMO (Светска метеоролошка организација), изгледа вака:
1. Турбуленции во трага – се појавува вештачки, во воздушните вртлози зад авионот.
2. Конвективна турбуленција – предизвикана од вертикални воздушни струи во кумулиформни облаци или во нивната непосредна околина.
3. Механички турбуленции – предизвикани од нарушени движења кои настануваат поради триење помеѓу земјата и воздухот што се движи над неа.
4. Турбуленции во планинските бранови – се јавуваат во подножјето на планините, при одредени временски услови.
5. Висинска турбуленција – која се јавува дури и при ведро време, на височини над нивото на летот 200 (6.000 метри).
Карактеристики на турбуленции
Повеќето турбуленции се случуваат во облаците со нагорни и надолни струи.
Тие се главно умерено силни, но кај поголемите облаци, како што се кумулонимбусите, хаотичните движења можат да предизвикаат посилни, понекогаш турбуленции со сериозни последици.
Турбуленцијата на „чист воздух“ која, како што сугерира името, е без облачно и не може да се види, е многу попроблематична бидејќи е многу тешко да се открие.
Овој тип на турбуленции се случува околу „млазниот поток“, брз проток на воздух што обично се наоѓа на 12.000 до 18.000 метри надморска височина.
Може да се случи разликата во брзината помеѓу воздухот во млазниот тек и она што го опкружува авионот да биде до 160 километри на час. Оваа разлика создава турбуленции.
Таа е секогаш присутна и се движи, поради што е тешко да се избегне.
Ако летате од Европа до Северна Америка, на пример, тешко е целосно да се избегне, па поради тоа може да има посериозни „потреси“ на летот.
Колку е опасна турбуленцијата?
Експертите велат дека авионите се дизајнирани да се справат со најлошото што може да го предизвикаат турбуленциите.
Малку е веројатно дека турбуленциите ќе го уништат леталото.
Сепак, тоа не е многу поволно за авиони, поради што пилотите се обидуваат да ги избегнат, или да ја забават брзината и да го вклучат знакот за појасот.
Студијата ги анализирала податоците собрани во последните 45 години и открила значително зголемување на турбуленциите во чистиот воздух, наведувајќи ги климатските промени како главна причина, пишува Reader’s Digest.
Постојаното зголемување на количината на топол воздух поради емисиите на јаглерод диоксид ја следи стапката на зголемување на турбуленциите во чистиот воздух.
Тој топол воздух се издигнува во млазниот поток, создавајќи ветер што предизвикува турбуленции во чистиот воздух.
„Климатските промени имаат значително влијание врз зачестеноста на воздушните турбуленции поради почестите појави на високо нестабилен воздух“, вели експертот Ден Баб.
Ова делумно се должи на времињата кога млазниот поток е посилен, но се јавува и на фронталната граница, каде што се спојуваат топлите и студените воздушни маси.
Како резултат на тоа, областите долж фронталната граница може да предизвикаат силни грмотевици со силен дожд, ветрови и турбуленции.
Влијанието на климатските промени
Неколку студии покажаа дека турбуленцијата може да се зголеми во интензитет бидејќи климатските промени ги менуваат млазните потоци и грмотевиците.
„Според истражувањата на научниците, од 2050 до 2080 година, силните зимски турбуленции на чист воздух ќе станат вообичаени како и умерените турбуленции“, вели професорот Томас Гин.
И покрај ужасните предвидувања, експертите велат дека воздушните турбуленции не можат да урнат комерцијален патнички авион.