Шведска долго време се гордее со своите дигитализирани училници, но се покажа дека овој систем има свои недостатоци. Така, конзервативната влада сега сака повеќе книги во училиштата. За ова во 2023 година издвои 60 милиони евра, пишува Дојче веле.
Учениците од 4-то одделение во основното училиште „Ловестад“ во Сјобо, јужна Шведска, ги ставија своите паметни телефони во мала дрвена кутија што наставничката Маделен Севедсон потоа ја заклучува во плакарот.
Во Шведска не е невообичаено четвртоодделенците веќе да имаат паметен телефон. Децата исто така не носат тешки торби, бидејќи на час работат дигитално, на лаптоп или таблет. Но, денес ќе биде поинаку. Наставникот им покажува на децата нов учебник по математика.
„Ти го давам прво да погледнеш во слободното време. Прелистај го. Сосема е нов!“
Вистински книги на час! По речиси четири години часови со дигитално, ова е прв пат за овие деца. Досега на часовите по математика работеа речиси исклучиво на лаптоп. По само неколку минути, ученичката Инес ја забележува разликата: “Има уште описи. Тоа го немавме на лаптопот. Но, сега морам сама да го прочитам, малку е потешко. Претходно компјутерот ги читаше задачите гласно за мене“.
Насоки пред пет години – лаптоп, а не учебници
Во многу шведски училници полека почнува да се случува пресврт – враќање на старите патеки. Всушност, на учениците од основните училишта со години им се предава речиси исклучиво дигитално. Пред само пет години, училишните власти во националните упатства препорачаа употреба на дигитални наставни помагала, како што се лаптопи или апликации, и да не се користат учебници.
Сепак, се покажа дека ова има свои недостатоци, вели наставничката Жанет Виберг. „Брзината на читање на учениците е намалена, нивниот вокабулар е помал и нивното разбирање со читање е полошо. Веруваме дека тоа е затоа што работевме премногу дигитално.
Шведскиот училишен систем е либерализиран. Покрај државните училишта има и бројни приватни, а основното училиште трае девет години. Образовната политика не се спроведува централно; училиштата и наставниците пристапуваат кон дигиталната настава на различни начини. Конзервативната влада на Шведска сака да го промени тоа и наскоро да им даде на наставниците нови насоки.
Во фокус се основците
Шведската влада стави на располагање 60 милиони евра за враќање на книгите во училиштата само оваа година. Министерката за образование Лота Едхолм особено бара основците повторно да читаат повеќе.
„Проблемот со дигитализацијата е што таа најмногу се наметнува одозгора. Против тоа беа воспитувачите, но сметаа дека никој не ги слуша. Дигиталните наставни помагала се за постарите деца. Знаеме дека малите деца, според истражувањата на мозокот, треба воопшто да не доаѓаат во контакт со екраните“.
„Многу родители исто така сакаат да ги вратиме книгите бидејќи со книгата можат полесно да разберат што детето треба да научи за следниот тест, наместо да му дадат хартија или само линк“, вели министерот Едхолм.
Најдобро е да се комбинираат книги и лаптопи
Во училиштето Lövestad во јужна Шведска, за лекцијата по географија, децата земаат лаптопи од полицата: тие треба да ја запознаат својата земја, да научат каде се наоѓаат градовите и регионите и да ги означат на екранот. Еден лаптоп не работи правилно.
„Може да потрае цел училишен час пред да работи повторно. Тоа е лошо. Пишувањето е многу подобро! Повеќе се поврзува со мозокот“, вели еден ученик.
Шведските училишни власти укажуваат и на улогата на наставниците кои треба да се справат со новите можности на вистински начин. Во секој случај, Жанет Виберг не сака да ги одржува часовите целосно без лаптопи.
„Иднината е дигитална. Мораме да ги научиме децата за овој свет на вистински начин. Кога повторно би имал избор, би избрал комбинација“.