Компаниите сакаат лојални вработени, а повеќето истражувања покажуваат дека токму таквите вработени имаат позитивен ефект врз бизнисот во целина. Од друга страна, се чини дека тие се најмногу експлоатирани од работодавачите.
Лојалноста секако е доблест, но може да биде и слабост на работа. Иако менаџерите повеќе ги ценат вработените кои ги сметаат за лојални, новото истражување покажува дека тие се со поголема веројатност да ги искористат предностите на лојалните работници, давајќи им повеќе задачи или барајќи неплатена работа.
Овие менаџери не мора да имаат лоши намери, нагласуваат истражувачите. Некои не се свесни што прават и не ги разбираат етичките последици од нивните одлуки, пишува Science Alert.
Сето ова, се разбира, не е голема утеха за посветените вработени кои остануваат оптоварени со премногу работа – нивната лојалност има цена.
„Компаниите сакаат лојални работници, а многу истражувања покажуваат дека лојалните работници имаат многу позитивно влијание врз компаниите како целина“, вели водечкиот автор на студијата, Метју Стенли, постдокторски соработник на бизнис школата на Универзитетот Дјук во САД.
„Сепак, се чини дека менаџерите најчесто најмногу ги користат“, додава тој.
Стенли и неговите колеги ја спровеле студијата на околу 1.400 менаџери. На менаџерите им биле понудени различни сценарија кои се фокусирале на измислен 29-годишен работник по име Џон.
Џон работи за компанија која се обидува да ги намали трошоците, им се вели на менаџерите. За таа цел, истражувачите побараа од менаџерите да оценат колку се спремни да му доделат на Џон дополнителни задачи и неплатени прекувремени часови, пренесува N1.
Менаџерите редовно му давале на Џон дополнителни задачи во сценарија каде Џон имал репутација на лојален работник, без оглед на другите детали.
Откако ги прочитале писмата со препораки на Џон во кои се нагласува неговата лојалност, менаџерите биле поподготвени да му доделат на Џон дополнителни улоги за кои не бил платен. Другите писма во кои се нагласува искреноста или чесноста на Џон не го дале истиот ефект, што значи дека лојалноста била причината зошто менаџерите претпочитале да му дадат дополнителна работа на Џон.
Понатаму, прифаќањето на дополнителна работа од страна на Џон само ја зајакнало подготвеноста на менаџерите да продолжат да се однесуваат кон него на тој начин, покажа студијата. Кога прочитале дека Џон е подготвен да преземе дополнителни обврски и да работи прекувремено, го оцениле како полојален отколку во сценаријата каде Џон не прифаќал дополнителна работа.
„Тоа е затворен круг“, вели Стенли. „Верните работници се истакнуваат и затоа се експлоатирани. А штом ќе се согласат на такво нешто, ќе им се зајакне угледот на лојални работници и ќе добиваат се повеќе работа во иднина“.
Некои случаи на експлоатација се поочигледни од другите, велат истражувачите, а дополнителната работа не е секогаш експлоатација - ако менаџерите бараат од вработените да го направат тоа, наместо да заповедаат.
Меѓутоа, со оглед на динамиката на моќ помеѓу вработените и менаџерите кои ги контролираат ресурсите кои се многу важни за вработените, како што е платата, претходните истражувања сугерираат дека работниците честопати чувствуваат дека не можат да одбијат да преземат дополнителни, неплатени должности без последици.
Менаџерите, пак, сето ова го гледаат како сосема нормално, се вели во студијата: Природно е да им доделат дополнителни работни места на лојални вработени.
Сето ова не е толку злонамерно како што може да звучи, нагласуваат истражувачите. Иако не постои оправдување за целосно малтретирање, навиките на менаџерите да ги искористуваат лојалните работници се барем делумно резултат на „етичко слепило“ или недостаток на свест за тоа колку е нечесно нивното однесување.
„Повеќето луѓе сакаат да бидат добри“, вели Стенли. „Сепак, престапите се случуваат изненадувачки често во секојдневниот живот. Ова во голема мера се должи на етичкото слепило, каде што едноставно не успеваме да видиме колку нашите постапки се неконзистентни со вредностите или принципите за кои тврдиме дека ги застапуваме“.
Ако ова е вистина, еден начин да се намали овој вид на експлоатација на работниците е да се подигне свеста за феноменот кај менаџерите, сугерираат истражувачите. Ова ќе им помогне подобро да го разберат сопственото однесување.
Истражувачите исто така предупредуваат дека лојалноста не е нужно негативна особина и дека работниците не треба секогаш да избегнуваат дополнителна работа.
„Не сакам да сугерирам дека заклучокот од овој труд е дека не треба да бидете лојални на никого, бидејќи тоа е пат до катастрофа“, вели Стенли. „Сите ги цениме луѓето кои се лојални. Мислиме позитивно за нив. Тие се често наградувани. Не е сè негативно - тоа е комплициран однос“.