Истрагата во трговијата на мало и големо со храна откри „загрижувачки“ знаци во профитот на трговците, рече регулаторот за конкуренција, додавајќи дека сè уште ја анализира врската со наводните високи трошоци.
Во вторник, регулаторот ќе ги објави прелиминарните наоди од истрагата за цените на храната и конкуренцијата што ги побара Министерството за финансии во март.
„Гледаме причина за загриженост во развојот на маржите во трговијата на мало и големо“, изјави за Ројтерс Мартин Мандорф, раководител на единицата за злоупотреба на пазарот во регулаторната агенција.
„Очекуваме развојот на маржите да биде поврзан со зголемувањето на трошоците, инаку би можеле да бидеме прилично загрижени“, рече Мандорф, веднаш додавајќи дека е тешко да се изолираат факторите на трошоците, како што се цените на енергијата и војната во Украина, од конкурентниот пејзаж.
Агенцијата го истражува целиот синџир на снабдување со храна, од производители и трговци на големо до малопродажниот сектор и собра податоци од водечките супермаркети во Шведска за цените и маржите.
Се подготвува да побара дополнителни информации, а ажурираните наоди ќе бидат објавени до крајот на годината.
Во шведскиот прехранбен сектор доминираат три големи компании, што е доказ за „олигопол“, рече Мандорф.
Прехранбениот синџир ICA имаше пазарен удел од 53 проценти во 2022 година, според податоците од регулаторот, а остатокот речиси целосно го покриваат Axfood и Coop. Германскиот Lidl влезе на шведскиот пазар во 2018 година, а во 2022 година имаше само 5,7 отсто од пазарниот удел.
На почетокот на годината, министерката за финансии Елизабет Свантесон покани на разговор три големи синџири супермаркети, барајќи објаснување за високите цени. По средбата супермаркетите привремено ги намалија цените на некои производи.
Аксфуд соопшти дека ја поздравува истрагата на агенцијата.
„Често и конструктивно разговараме со шведскиот регулатор за конкуренција и ги чекаме заклучоците од истрагата“, велат од компанијата.
ИЦА нагласи дека сопствениците на нејзините 13.000 продавници се независни трговци кои се натпреваруваат меѓу себе. Цените се дефинирани на ниво на продавница, објаснуваат оттаму и додаваат дека се намалени цените на секојдневните производи и дека се работи и на долгорочни намалувања.