Тарифите објавени од американскиот претседател Доналд Трамп за Канада и Мексико, а потоа одложени за еден месец, може да предизвикаат потресување на синџирите на снабдување за низа производи, од автомобили до авокадо, при што индустриите очекуваат зголемување на трошоците.
Увозот на САД од двете земји изнесуваше речиси 900 милијарди американски долари во 2023 година, а патиштата за снабдување меѓу трите земји поврзани со трговскиот договор се цврсто интегрирани. Новите тарифи може да предизвикаат компликации за компаниите кои работат во една или повеќе земји. Аналитичарите очекуваат дека царините од 25 отсто за Канада и Мексико тешко ќе го погодат автомобилскиот и електронскиот сектор.
Иако е воведена пониска царина од 10 отсто за канадскиот извоз на енергија, таа сепак е зголемување бидејќи САД досега немаа царини за увоз на канадска нафта.
Најавените американски царини за канадскиот извоз во САД се одложени за најмалку триесет дена, објави во понеделникот канадскиот премиер Џастин Трудо, најавувајќи мерки кои требаше да стапат на сила следниот ден.
Речиси 80 отсто од извозот на стока на Канада, во вредност од речиси 410 милијарди долари, оди во Соединетите држави, според статистиката на Канада.
Царините тешко ќе ги погодат канадските автомобилски и енергетски сектори, имајќи предвид дека тие претставуваат повеќе од 40 отсто од канадскиот извоз во САД. Извозот на енергија главно се однесува на сурова нафта и битумен, како и природен гас.
Автомобилскиот сектор во Онтарио, најнаселената провинција во Канада, се соочува со посебни предизвици. Тоа е затоа што „различни делови ја минуваат границата неколку пати пред да завршат во готовиот производ“, објасни Роберт Кавчиќ од Банката на Монтреал во анализа.
САД, исто така, увезуваат градежни материјали од Канада, што значи дека тарифите би можеле да ги зголемат трошоците за изградба на станови. Повеќе од 70 отсто од увозот на два клучни материјали потребни за градежниците – граѓа и гипс – доаѓаат од Канада и Мексико, рече претседателот на Националната асоцијација на градежници, Карл Харис.
„Тарифите за граѓа и други градежни материјали ги зголемуваат трошоците за изградба и ги обесхрабруваат новите градежни проекти“, рече тој.
Според Националниот институт за статистика, мексиканскиот извоз во Соединетите држави изнесува 84 отсто од стоките што ги продале на светот минатата година. Вредеше повеќе од 510 милијарди американски долари.
Автомобилскиот сектор, возилата и деловите, како и секторите за производство на електроника и машини, најверојатно ќе бидат најтешко погодени од царините. Овие сектори продаваат речиси половина од своето производство во САД, велат аналитичарите на Capital Economics.
Тарифата од 25 проценти ќе го погоди и прехранбениот сектор. Во 2023 година, Мексико обезбеди 63 отсто од увозот на зеленчук во САД и речиси половина од увозот на овошје и јаткасти плодови, според американското Министерство за земјоделство.
Повеќе од 80 отсто од американските авокадо доаѓаат од Мексико, што значи дека повисоките увозни цени може да ги зголемат цените на производите како намазот од авокадо.
Трамп се повика на итни економски овластувања во неговата одлука да воведе царини за Канада, Мексико и Кина, тврдејќи дека тие не успеваат да ја спречат илегалната имиграција и трговијата со дрога во САД. Новите американски царини за стоки од Кина се 10 отсто.
Економистите предупредија дека големите американски царини и одмазднички мерки може да ги турнат Канада и Мексико во рецесија, а САД исто така ќе ризикуваат блага рецесија.
Извор: nezavisen.mk